Fen Bilimlerinin Hayatımızdaki Yeri

Standart

Hayatta en hakiki mürşit ilmdir,fendir.(K.ATATÜRK)

Bu sözün öğrencilere en kolay açıklandığı ders Fen Bilgisidir.Fen bilgisi herşeyyle hayatın kendisidir.Hayatımızı kolaylaştırmak çevremizi ve çevremizdeki maddeleri tanımak amacıyla oluşan bilimin öğrencilere önemini ve anlamını vermek amacıyla şu şekilde bir ders işleyebiliriz.
Öğrencilere bugün ne yaptınız,diye sorabiliriz. (Örneğin;sabah (saatin ziliyle) uyandım,(musluktan gelen suyla) elimi yüzümü
yıkadım;çay,peynir,ekmek…vb. ile kahvaltımı yaptım.(okul servisi,minibüs, bisikletle.. vb.) okula geldim…vb. Baska bir öğrenciye şu şekilde bir soru sorabiliriz;101 numara!101 denilince sen niye ayağa kalktın?Adın ne?Kaç kardeşsin?Kaç yılında doğdun(kaç yaşındasın)? Kazağını kaç liraya aldın?..vb. Görüyorsunuz ki sayılar hayatımızda,matematik vazgeçilmez olmuş. Diğer bir öğrenciye; Burdan Ankara’ya nasıl,hangi araçlarla gidebilirsin?Bu araçlar hangi bilim dalının çalışması sonucu bulunmuş olabilir?
Yine öğrencilere;hasta olduğunuzda,iyileşmek i
çin ne yaparsınız?Niçin? şeklinde bir soru sorabiliriz.
Kız öğrencilere yönelik olarak;Kek veya herhangi bir yemek yapmayı bilen varmı Örneğin bir keke ne koyarsınız? (örneğin; 2 yumurta,1 su bardağı yağ,2 kilo un..vb.) un 3 kilo olmaz mı?Niçin? diye sorul
abilir.
En basitinden bir kek yapmak için matematikten,neyin ne kadar konulduğunu ayarlamak için kimyadan yararlanıyoruz.
Öğrencilerden evlerinde kullandıkları aletleri saymalarını isteyebiliriz. (örneğin;telofon,televizyon,çamaşır makinesı, buzdolabı..vb.
)
Bu ve buna benzer cevapları bilimle ilgili olacak şekilde sorular sorarak verilen cevaplar tahtaya yazılıp bilimle olan ilişkileri açıklanabilir.Bu aletlerin olmadığı durumlarda hayatımızın nasıl olacağını sorup,sınıfça tartışılabiliriz. (mesela; gideceğ
iniz yere yürüyerek veya bir binek hayvanıyla gitmek zorunda kalır,uzaktaki sevdiklerinizin sesini duyamaz ve haberleşemez,
sıcaklarda yiyeceklerinizin bozulmasını önleyemezdiniz.Yani taş devrindeki gibi bir hayat yaşardınız. Zaten o devirlerden bu yana bu
farklılığın sebebi bilim ve teknelojideki değişimdir.Öğrencilerden de buna benzer örnekler isteyebiliriz.
Evimizi aydınlatan ışık,yemeğimizi ısıttığımız fırın,temizlikte kullandığımız malzemeler,insanlarla haberleştiğimiz telefon,hangi hastalıkta hangi il
acın alınacağı,hangi organın ne işe yaradığı hep bilimin bize sunduğu olanaklardır.
Günümüzde kimse bilimden yararlanmıyorum,hiç bir faydasını görmüyorum diyemez.
Bilimler tüm bilgilerini konusunun uzmanı olan bilim adamları tarafından yoğun bir şekilde ar
aştırıp,defalarca deneyip doğruluğu kesinleştikten sonra insanlığın hizmetine sunarlar.Öğretmenler ise bu gelişmeleri öğrencilere aktarırlar. onlar aslında ders değil hayatı tanıtırlar,bize ne oldugumuzu açıklarlar…. Şeklinde derse güdüleyici ve dersin önemini vurgulayoıcı konuşmalar yapabiliriz.
Bilimin önemi,hayattaki tek yol gösterici olduğu tek bir dersle sınırlı olarak anlatılamaz.diğer derslerde de yeri geldikçe vurgulanmalıdır.Mesela bir ‘nükleer eneji’ konusu anlatılırken radyoaktif maddeden hangi
alanlarda yararlanıldığı
insanlar üzerindeki etkileri ve bilimin bu konudaki çalışmaları,bilimin önemi vurgulanarak açıklanabilir.Bir radyopaktif maddeyi,bir hatalığı,bir elektiriği bilimin dışında ne ile,ne kadar gerçekçi,ve nasıl açıklayabilirsinz ki?

About these ads

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s